Automaatje, voor minder mobiele mensen

Wat is ANWB AutoMaatje Losser?

Steeds meer mensen, ook in de gemeente Losser, raken geïsoleerd van de buitenwereld omdat hun mogelijkheden om naar buiten te gaan, bijvoorbeeld door leeftijd of gezondheid, steeds beperkter worden. Zelf met de auto rijden zit er vaak niet meer in en iedere keer een beroep doen op de naasten vinden mensen ook vaak vervelend. ANWB AutoMaatje houdt in dat plaatsgenoten met hun eigen auto minder mobiele mensen vervoeren. Dat zijn dorpsgenoten, die niet meer zelf voor vervoer kunnen zorgen of lastig van de bestaande vervoersdiensten gebruik kunnen maken. Door ANWB AutoMaatje Losser toe te voegen aan het bestaande vervoersnetwerk kunnen ook de minder mobiele mensen weer deel uit gaan maken van het sociale en maatschappelijke leven. Het gaat hierbij om incidenteel vervoer, bijvoorbeeld een rit naar de dokter, fysiotherapie of ziekenhuis. Maar het kan ook gaan om een bezoek te brengen aan een kennis of naar de kapper.

Om als inwoner gebruik te kunnen maken van ANWB AutoMaatje zijn er een aantal voorwaarden.

• U bent (tijdelijk) minder mobiel
  •  U kunt zelf niet meer autorijden
  • U kunt niet zelfstandig gebruik maken van openbaar vervoer
  • U betaalt een onkostenvergoeding van 30 cent per kilometer en eventuele parkeerkosten

Chauffeurs

Als vrijwilliger chauffeur krijgt u een onkostenvergoeding van €0,30 per kilometer plus eventuele parkeerkosten. Deze vergoeding wordt betaald door de deelnemer. Uw auto moet een geldige APK keuring hebben en minimaal een WA-verzekering met inzittenden dekking hebben. Daarnaast wordt u gevraagd een Verklaring Omtrent Gedrag af te geven. U bepaalt zelf hoe vaak u wilt rijden. Dit kan een aantal ritten per week zijn of misschien één rit per maand. De keuze is aan u.

U komt als vrijwilliger in het systeem te staan. Op het moment dat er een deelnemer belt dan gaat de planner kijken welke chauffeur beschikbaar is. Hierbij wordt rekening gehouden met de beschikbare dagen van de chauffeur en de afstand tussen chauffeur en deelnemer.